Dynamisk och adaptiv belysning som är rörelsestyrd ger energibesparing och längre livslängd på armaturerna.
DYNAMISKT OCH ADAPTIV BELYSNING:
Adaptiv belysning innebär att ljusnivåerna anpassar sig efter sin omgivning. Det finns exempelvis ingen anledning att belysa när ingen människa är närvarande. Tvärtom är det bra för djurlivet om artificiell belysning blir så lite som möjligt, många djur mår dåligt av artificellt ljus.
Att stänga av, eller dimra ner, ljuset när ingen människa är närvarande innebär även en stor besparing, både i energi, CO2 och i direkt mätbar energiräkning, alltså i pengar.
Våra sensorer kan fungera helt autonomt. Det krävs inget CMS eller annan funktion för att de skall fungera. Det kommunicerar direkt med varandra och berättar vad som pågår längst med vägen, och när det är dags att tändas upp eller dimras ner.
Systemet fungerar alltså helt autonomt men det kan kopplas upp till ett CMS när som helst om man så önskar.
Sensorerna är självlärande med hjälp av AI teknik. Träd med löv och grenar som rör sig i vinden, regn och snö är inget problem. Sensorerna lär sig hur deras omgivning ser ut och börjar inom kort ignorera allt som inte har med trafiken att göra.
Det är inte ovanligt att man på en GC-väg även har en närliggande bilväg. Om man använder rörelsestyrd belysning på en sådan GC-väg finns en stor risk att biltrafiken helt i onödan startar igång ljuset. Med vår doppler radar teknik är detta inget problem. Vi kan ställa in radar på att filtrera bort rörelser som detekteras som går med en viss hastighet. Exempelvis kanske bilarna rör sig snabbare än 20 km/h men inte det som går på vägen. Då ställer vi in sensorerna på att filtrera bort allt som går fortare än 20 km/h.
BESPARING:
Nedan bild illustrerar besparingen väldigt väl. Enbart när rörelse sker skall ljuset vara på, ofta mer frekvent innan midnatt och sedan mer sällan mitt i natten. Hur länge ljuset skall vara på och till vilken nivå beror på var installationen sker. På en GC-väg kanske ljuset skall vara på 2 minuter vid rörelse, och gå ner till 30% efteråt. Mängden folk som passerar kanske begränsas till 40-100 per kväll och natt. En bilvägen kanske ljuset inte behöver vara på mer än 20 sek, men samtidigt kanske det är 1000 bilar som passerar och dimring går ner till 10% eller rent av 0%.
Det är alltså ytan i graferna nedan som visar energiåtgång.